Mα ποιος ψηφίζει για τα Όσκαρ;
Πολλοί και διάφοροι, όμως η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών είναι αυτή που κινεί τα νήματα σε οτιδήποτε έχει να κάνει με τα βραβεία. Η ένωση έχει γνωρίσει μεγάλη εξέλιξη στο πέρασμα του χρόνου. Τα 230 μέλη εκείνης της πρώτης συνάντησης του 1929 θα φτάσουν στις μέρες μας … τα 6000!
Σε αυτά περιλαμβάνονται προσωπικότητες της βιομηχανίας του κινηματογράφου, όλοι επαγγελματίες του χώρου. Το μεγαλύτερο ποσοστό κατέχουν οι ηθοποιοί, αλλά τη λίστα συμπληρώνουν σκηνοθέτες, παραγωγοί, σεναριογράφοι, μοντερ, σκηνογράφοι, μικρομικαδες, μακιγιέρ και φυσικά όσοι έχουν βραβευτεί από την Ακαδημία στο παρελθόν! Αν μάλιστα πρόκειται για άτομα διαφορετικής εθνικότητας, τότε αυτά ψηφίζουν από τη χώρα τους. Το να γίνει κάποιος μέλος της Ακαδημίας είναι μάλλον δύσκολο, αφού απαιτείται πρόσκληση που θα έχει στείλει η ίδια η Ακαδημία κρίνοντας από το παρελθόν κάποιου στο χώρο της 7ης τέχνης. Εκτός βέβαια και αν είναι κάποιος κάτοχος του χρυσού αγαλματιδίου!
Όσο αφορά το πώς εκλέγονται οι βραβευθέντες… Αρχικά τα μέλη της Ακαδημίας πρότειναν με ψήφο τον καλλιτέχνη της αρεσκείας τους και η τελική απόφαση για τους νικητές περνούσε από το Κεντρικό Συμβούλιο Κρίσεων. Τα αποτελέσματα όμως – για χάριν του σασπένς – δίνονταν στις εφημερίδες στις 11 π.μ. το πρωί της απονομής – και μόνο, μέχρι το 1940 τουλάχιστον, οι “Los Angeles Times” είχαν αποτελέσματα στην πρωινή έκδοση των 8.45!
Από την επόμενη χρονιά (1941), το σύστημα άλλαξε, και καθιερώθηκε αυτό που ισχύει μέχρι και σήμερα, που δεν είναι άλλο από το σύστημα του κλειστού φακέλου. Συνοδευόμενο βέβαια – ναι από το 1941 – από την πασίγνωστη φράση “And the Oscar goes to...”.
Σήμερα βέβαια, τα πράγματα έχουν αλλάξει, χωρίς όμως να έχει χαθεί στο ελάχιστο η αγωνιά για το τι «κρύβει» ο φάκελος των αποτελεσμάτων! Οι ψηφοφόροι των Όσκαρ είναι χωρισμένοι σε ομάδες, και το κάθε μέλος της Ακαδημίας ψηφίζει σε συγκεκριμένες κατηγορίες, βάσει της ειδικότητάς του – 14 στο σύνολο τους. Οι υποψηφιότητες επιλέγονται από τις ταινίες που έχουν προβληθεί σε αίθουσες του Λος Άντζελες πριν την 31η Δεκεμβρίου του έτους προ της απονομής. Εξαιρούνται οι υποψήφιοι για την καλύτερη ξενόγλωσση ταινία (όπως ο δικός μας ο "Κυνόδοντας φέτος), τις οποίες προτείνουν οι χώρες παραγωγής.
Αρκεί βέβαια η διάρκεια της ταινίας να είναι πάνω από 40 λεπτά. Το καταστατικό δεν αναγνωρίζει καμία ταινία που θα έχει προβληθεί σε άλλη πόλη αλλά όχι στην «Πόλη των Αγγέλων». Δικαίωμα ψήφου έχει κάποιο μέλος που έχει δει το 95% των υποψηφίων ταινιών, αλλιώς δεν μπορεί να ψηφίσει! Αφού λοιπόν τις δουν, κάθε μέλος που ανήκει σε διαφορετικό κλάδο, ψηφίζει αυτούς που θεωρεί καλυτέρους από τον κλάδο του. Δηλαδή, οι ηθοποιοί τους ηθοποιούς, οι σκηνοθέτες τους σκηνοθέτες… κτλ. Και αφού βγουν οι υποψηφιότητες, τότε όλοι μαζί ψηφίζουν όλους. Όσο για την ψηφοφορία – γίνεται φυσικά…κρυφά! Με κωδικούς, καθώς όλοι έχουν πλέον τον κωδικό τους. Και στην ουσία κανείς δεν ξέρει τι ψήφισε κάποιος. Δεδομένου μάλιστα του γεγονότος ότι η Ακαδημία απαγορεύει ρητά να κάνουν δηλώσεις, να δώσουν συνεντεύξεις και να πουν τα μέλη της τι ψηφίσαν πριν την απονομή αποφεύγονται οι διαρροές! Έτσι, όταν ανοίγει ο φάκελος, οι εκπλήξεις μπορεί να είναι πολλές, ενίοτε και δυσάρεστες! Όπως και να χει, ακόμα και αν πολλές φορές μπορούμε να προβούμε σε προγνωστικά ή να λάβουμε υπ’ όψιν άλλες απονομές για να χρήσουμε κάποιες ταινίες ως φαβορί, τα τελικά αποτελέσματα του φακέλου έχουν τη μαγεία πάντα να μας εκπλήσσουν… Η απαράμιλλη γοητεία του «Θείου Όσκαρ»…
Στις κατηγορίες των ηθοποιών - και μόνο σε αυτές - αναγράφονται τα ονόματα. Σε όλες τις άλλες κατηγορίες αναγράφονται οι ταινίες ονομαστικά γιατί δεν ψηφίζουν δημιουργό αλλά το σύνολο - δηλαδή το φιλμ. Πέρα όμως με το διαδικαστικό του θέματος, στόχος ήταν, είναι και θα είναι, η πρόοδος των τεχνών, και προς αυτόν κινείται και η βράβευση των καλύτερων της κάθε χρονιάς.
Αφήστε το σχόλιό σας
Σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια...
Μόλις ελεγχθεί από το διαχειριστή θα δημοσιευτεί.